Uměním proti ekonomické krizi?

| January 10, 2014 | 0 Comments

Darren Lago Mickey de BalzacFIAC  ( mezinárodní veletrh současného umění ) největší veletrh s uměním na světě  slaví letos v Paříži  40 let od svého vzniku.

„Nechci vás zklamat, ale brzy nastane vážná a dlouhá  krize současného umění, nevím kdy to přijde, jestli zítra nebo za 10 let, ale publikum se nasytí toho množství výstav se současným uměním, s těmito bezcennými výtvory,“ napsal  v roce 1908 Auguste Renoir svému obchodníkovi s uměním , kterým nebyl nikdo jiný,než Paul Durand-Ruel. Kolikrát jsme od té doby slýchali tato proroctví o současném umění, jejichž hodnotě lidé málo věří.  Došlo ke krizi po Renoirovi ? Ani ne. Snad jen došlo k válce.K první světové a po ní k jisté revizi umění a k přeskládání  hodnot, na které je umění již dosti zvyklé.

Za současné ekonomické krize je i umění v krizi? Nikoliv, ba právě naopak. Proč se lidé Eva Kotatkovahrnou na všechny výstavy současného umění? Protože je to v módě?  Možná. Vždyť móda je luxus a módní domy a módní značky se rádi spojují s uměním. Pařížský Lanvin vystavuje ve vitrínách na Faubourg St. Honoré  plastiky Césara a klenotník Boucheron na náměstí Vendome vystavuje vedle hodinek  fotografie Japonce Hiroshi Sugimito. Ale vedle fenoménu módy je tu ještě jiný důvod. Umění je odrazem doby, umělci se navíc pokoušejí dobu  analyzovat  a dávat k  ní  klíč . Umělci o své době hovoří stejně jako vědci nebo filozofové, ale hovoří svým jazykem, a díky vizuální prezentaci mají i blíž k lidem.  Ukazují důsledky hrůzy války, ukazují s nadsázkou možné důsledky  ekologických katastrof, burcují naši mysl  a úvahy o naší současnosti a budoucnosti, jedni s humorem, druzí poeticky a jiní drasticky.

V každém případě umění vždy přináší nové vize, pocity. Umění může být  zajímavé, zvláštní, provokativní, hravé, absurdní, komické nebo prostě harmonické a krásné, avšak vždy v nás vzbudí nějaké emoce.  Samozřejmě, současné umění ve svém objemu i významu je mnohdy nafouklé a vybízí k mnoha živým diskuzím a pouze čas vytřídí kvalitu a nechá zmizet to nepodstatné.  Navíc pohnutá doba je vždy plodnou půdou pro umění.  Někteří lidé se tímto uměním nechají inspirovat, druzí se díky umění  snaží utéct před realitou a třetí hledají v  umění dobrou investici v období krize .

KawsPařížskému FIACu se nikdy předtím nedařilo tak dobře. Na 200 galerií se tlačí vedle sebe pod obrovskou kopulí Grand Palais , New York, Shanghai, Sao Paulo, Seoul  neměli nikdy tak mnohonásobné zastoupení jako dnes. Na 50 další akcí mimo palác běží současně po pouhé 4 dny po celé metropoli. Vedle modernistů jako jsou Soulage, Jean Tinguely, Yves Klein, Poliakoff, Miro nebo Kupka  zde září hvězdy současného umění Julio Le Parc, John Chamberlain, Ai Weiwei, Martial Raysse,  Anish Kapoor, Nikki de Saint Phalle, Richard Jackson, Doug Aitken, Georg Baselitz nebo Damien Hirst. Vedle již uznávaných hodnot vykukují noví umělci na první galerii, jako např. česká výtvarnice Eva Koťátková, nedávná laureátka ceny Chalupeckého, která   se svým neotřelým intimním přístupem k vyjádření rodinných hodnot a běžnému životu přináší opět něco nového na světovou scénu  mladých tvůrců. Současné umění se v každém případě snaží přinášet  odpovědi na nové otázky a klade otázky na nové problémy , na které současný běh života zatím odpovědi nedává.

Autor:  Iva DREBITKO

Photos: archív autora

Tags:

Category: ČESKY, NÁZORY

About the Author (Author Profile)

The leading interactive online forum for important, forward-looking and timely voices and opinions in Central Europe.

Comments (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

There are no comments yet. Why not be the first to speak your mind.

Leave a Reply