Rozhovor s Ing. Alešem Grafem, MBA

Ing. Aleš Graf, MBA je předsedou představenstva a jediným majitelem společností sdružených v Centropol Holding a.s., mezi které patří i jeden z největších alternativních dodavatelů energií CENTROPOL ENERGY a.s. Za rok 2013 se zařadil mezi 72 nejlepších manažerů České republiky.

Pane předsedo, obdržel jste ocenění jako Manažer roku 2013 v oblasti poskytování služeb pro podnikatele. Jak se teď cítíte v první sedmdesátce manažerů z celé republiky?

Trochu jako nevěřící Tomáš. Nikdy jsem nebral podnikání jako nějaký sport, závod či honbu za osobní prestiží. Takže, když jsem se dozvěděl, v jaké dobré společnosti budu, tak to byl impuls, abych se na chvilku zastavil a ohlédnul. Pocházím z Ústí nad Labem, tady už od studií až dodnes podnikám a jsem pyšný, že se mi podařilo i mimo hlavní město dát dohromady skvělý tým manažerů a zaměstnanců a dosáhnout úspěchu. Přijde mi to jako včera, kdy jsem v roce 2002 začínal s dvacítkou nadšenců a dnes se Centropol Energy stará o dodávky elektřiny a plynu pro více než 330 tisíc zákazníků.

Sám jste na to narazil. Neuvažoval jste o tom, že by pro vás, třeba i z prestižních důvodů, bylo lepší sídlit v Praze? Proč zůstáváte v Ústí nad Labem?

Já jsem se tady narodil, mám tohle město rád, mám tady rodinu a své známé a to čemu se říká kořeny. Už jsem to říkal v nějakém jiném rozhovoru. Mým velkým vzorem je Tomáš Baťa. Nejen v tom, jak velkých úspěchů v podnikání dosáhl, ale i v tom, jak k podnikání přistupoval, jak pracoval s lidmi, jaký měl vztah k zákazníkům, jak uměl uvažovat v širokých celostátních i celosvětových souvislostech a třeba i tím, že byl patriot z původně malého města. Zlín byl na vrcholu své slávy skoro státem ve státě. Proč by nemohla být úspěšná firma z Ústí nad Labem? V určitém patriotismu jdeme ještě dál i podporou regionu prostřednictvím našeho fondu ENERGIE POMÁHÁ.

Když se bavíme o přístupu k podnikání. Jaká je vaše filozofie? Jaký preferujete přístup?

Víte, myslím si, že nejsem sám, kdo je hluboce přesvědčený, že nejhorší motivací k podnikání je pouhá vidina zbohatnutí. To je podnikání bez budoucnosti a možná by se v této souvislosti ani nemělo o podnikání mluvit. To je pouhé kšeftaření, a to i když jde o miliony. Na začátku musí být sen, idea, představa či touha něco vytvořit, zlepšit, najít nebo posunout. Ve chvíli, kdy se otevřel trh s energiemi, tak jsem vedle zajímavého podnikatelského záměru měl před očima všechny ty příběhy, které jsem sám zažil či slyšel vyprávět kolem dominantních dodavatelů. A najednou jsem dostal příležitost ukázat, že to jde jinak. Že ceny energií nemusí jen růst, že zákazník nemusí být navždy odsouzen do role pouhého vazala s povinnostmi téměř bez práv. V Česku je dost podnikatelů, kteří mají krátkodobé cíle ve stylu vytvořím, postavím, koupím a rychle prodám. Já mám touhu budovat dlouhodobý byznys a s ním spojený silný vztah se zákazníky.

Jak se vůbec díváte na podnikatelské prostředí v České republice?

Kvůli vzdělání dětí žiji část roku s rodinou v USA. Mám tedy přímou konfrontaci a s lítostí musím přiznat, že pro naši zemi nevyznívá moc příznivě. Není skoro den, kdybych nenarážel u nás na problémy, které ze Spojených států působí někdy až absurdně. Nebudu se pouštět do kritiky řady legislativních norem, které podnikání zbytečně komplikují, nahrávají nekalým praktikám a dalším věcem. Není to ovšem o systému, jak se u nás často říká. Každý systém včetně socialismu dělají lidé a jsou to stále ti stejní. Nemůžeme se donekonečna vymlouvat, že za naší současnost může jiný režim. Teď už je to na nás a mně často přijde líto, když vidím, kolik chytrých lidí v Česku svůj potenciál marní hledáním kliček, podrazů, obcházení a přechytračování, místo, aby něco tvořili a budovali. Příliš lidí nemá respekt k pravidlům.

centropolKde vidíte hlavní důvody, proč je dnes Centropol Energy tak úspěšný?

Je zatím obrovská spousta práce. Právě to, o čem jsem mluvil před chvílí, způsobilo, že hodně lidí je u nás už nedůvěřivých. Když přijdete, že máte něco levnějšího a přitom kvalitnějšího, tak už se na vás dívají podezřívavě. Museli jsme postupně vybudovat vztah důvěry mezi námi a zákazníky a podle průzkumu, který jsme si nechali udělat, jsou naši klienti skutečně na trhu nejvěrnější. Postupně jsme dokázali vytvořit systém, který nenechá naše zákazníky nikdy bez podpory. K tomu jsme přidali řadu skvělých benefitů a služeb.

Nevím, jaké benefity si mám od dodavatele energií představit?

Například jsme vytvořili program, který se jmenuje Rodina. A obsah tohoto balíčku přesně odpovídá názvu. Dali jsme dohromady pro naše zákazníky služby, které prostě někdy potřebuje každá domácnost. Různé drobné nehody jako je prasklá voda či rozbité okno umíme vyřešit během dvou hodin.  Zavoláte si prostě naší asistenční službu. Někomu z rodiny se třeba na chalupě stane úraz a na to máme zase zdravotní asistenční službu, která poradí, kde je nejbližší lékař a jak ordinuje. A z nemocnice zákazníka i odvezeme domů. Je toho poměrně hodně. Naši zákazníci mají nejrůznější slevy ve stovkách obchodů a také vlastní e-shop. Dodávat energie dneska umí kde kdo, ale my chceme, aby naši zákazníci neměli žádný důvod odcházet jinam.

A Jaké máte plány do budoucna? Co nějaká expanze do zahraničí?

Plánů je hodně, ale i vzhledem k velké konkurenci bych je nerad prozrazoval. Pokud se ptáte na zahraniční trhy, tak samozřejmě i tímhle směrem se ubírají naše plány, ale zatím jsme ve fázi, kdy prověřujeme možnosti a vyhodnocujeme i případná rizika. V každém případě tím hlavním úkolem je nadále udržovat stabilitu a pracovat pro naše zákazníky tady v Česku. Zase se vrátím k mému oblíbenému Baťovi. Byl mimořádně úspěšný a zároveň na něj jeho zaměstnanci i zákazníci vzpomínají s respektem a úctou dodnes. To je ten Svatý Grál podnikání, který chci najít.

 

CENTROPOL ENERGY a.s. začal v roce 2002 jako první působit na trhu alternativních dodavatelů elektřiny a dnes je jedním z největších obchodníků s elektrickou energií a plynem v České republice. Nabídka levné elektřiny a od roku 2010 i plynu, vynikající péče o zákazníky a řada bonusových programů získaly rychle oblibu a dnes se Centropol stará o bezproblémové dodávky pro více než 330 000 odběrných míst. Mezi hlavní zákazníky patří domácnosti. Silné postavení má Centropol a.s. také mezi významnými odběrateli, mezi které patří ministerstva, kraje, města a velké firmy.

Napsat komentář