Pomůžeme Vám s upřesněním rozdílů mezi pojmy SEO specialista, agentura a konzultant. Inspirujte se našimi tipy a najděte si pro optimalizaci webových stránek opravdové profesionály tak, abyste v budoucnu své volby nemuseli litovat. V článku se dočtete o cenách, jaké se běžně za tuto službu platí a zjistíte, co se naopak koupit nedá.
Obsah
Koho si představit pod pojmy SEO specialista, agentura a konzultant
Najít toho správného odborníka může být běh na dlouhou trať. Je to způsobené především tím, že zákazníci mnohdy neví, co vlastně potřebují a jak SEO funguje.
Specialista
Jedná se o různorodou skupinu lidí, mezi kterými najdete začátečníky i opravdové odborníky. Bývají zpravidla levnější než agentury a konzultanti. Za hodinu práce zaplatíte v rozmezí mezi 200 až 1 000 Kč.
Agentura
Pro agentury obvykle pracují SEO specialisté, copywriteři, grafici a další specializovaní pracovníci z oboru marketingu. Svými zkušenostmi dokážou pokrýt rozsáhlé množství služeb. Obvykle si účtují měsíční paušál v rozsahu od 11 000 do 20 000 Kč.
Konzultant
SEO specialisté, kteří si během svého působení vybudovali renomé a jsou uznávanými odborníky v oboru. Bývají nejdražší, ale odvádějí bezchybnou práci. Většinou si účtují hodinovou sazbu, která může přesáhnout i 2 000 Kč.
Berte na vědomí, že sazba se liší v závislosti na lokalitě, ve které specialistu hledáte. Vyšší cenu zaplatíte například v Praze a Brně, naopak méně Vás bude stát SEO pro Ostravu či Plzeň.
Zároveň byste neměli řešit jen cenu, ale především výnosnost z dlouhodobého hlediska.
Postup hledání opravdového odborníka
Než se pustíte do samotného hledání, ujasněte si, co od samotného specialisty očekáváte a proč SEO chcete. Vždy je lepší, když přijdete na schůzku připravení a již s konkrétní představou, čeho chcete dosáhnout.
- Poptávku zašlete do více firem a požádejte o nezávaznou konzultaci. Díky tomu budete mít možnost porovnat si jednotlivé nabídky.
- Vyptávejte se na veškeré detaily – jak se bude při optimalizaci webu postupovat a jakou součinnost bude specialista vyžadovat.
- Vyptávejte se na zkušenosti člověka, který bude mít Váš projekt na starost.
- Vyhledejte si reference volně dostupné na internetu.
Profesionála poznáte podle toho, že má dostatek dohledatelných referencí, udržuje s Vámi pravidelný kontakt, směřuje k naplnění Vašich cílů a zajímají ho Vaše názory.
Tip: Podívejte se, jaká klíčová slova byla během roku 2019 nejčastěji vyhledávána.
Varovné signály neignorujte!
Specialistu amatéra poznáte tak, že:
- nezjišťuje podrobnosti o Vašem podnikání, neptá se na zákazníky ani konkurenci a nezajímá ho produkt či služba, kterou nabízíte;
- nabízí pouze konkrétní balíček, ale nesnaží se vyhovět Vaším konkrétním potřebám;
- slíbí viditelné výsledky již do pár dnů;
- pro správné fungování SEO od Vás nevyžaduje žádné změny na Vašich webových stránkách;
- slíbí umístění na první pozici ve vyhledávačích.
Otázka „kolik to bude všechno stát“ zaznívá z úst každého zákazníka, ale stejně důležité je vědět, co si koupit nemůžete
SEO
- nemůžete koupit jako hotový produkt
- nejde spustit
- nelze ho zakódovat ani naprogramovat do HTML kódu
- není možné ho vložit do nějaké z částí webu
- nemůže být součástí systému pro správu webové stránky
Nezapomeňte si hned na začátku stanovit cíle, které se dají měřit – např. procentuelní zvýšení organické návštěvnosti. Kromě tohoto ukazatele byste spolu se specialistou měli sledovat také posun v pozicích dle klíčových slov, konverze, délku návštěvy webu i čas strávený na konkrétní stránce. Podívejte se, k jakým změnám došlo u prohlížeče od Seznamu.
Jakou částku byste byli ochotni platit měsíčně za optimalizaci?