• Domov
  • Novinky
  • Podle čeho vybrat elektrokolo pro maximální prožitek a užitek

Podle čeho vybrat elektrokolo pro maximální prožitek a užitek

Přemýšlíte podle čeho správně vybrat elektrokolo? Poradíme Vám, jak naskočit na tu správnou ekologickou vlnu nynějšího trendu ve světě jízdních kol. Při výběru je třeba zvážit několik parametrů především ohledně vhodného typu podle požadovaného terénního využití, výdrže baterie a dojezdové vzdálenosti nebo umístění pohonu.

Primárně se zamyslete nad účelem, pro který vám má sloužit. Budete pro Vás spíše prostředkem pro dopravu do práce, na nákupy a za zábavou? Chcete jezdit dlouhé nenáročné trasy krajinou nebo jste zastáncem náročného terénu v přírodě? Kvalitní prostředek není otázkou pěti tisíc a tak je třeba investici do této moderní techniky promyslet hlouběji z více stran.

Obsah

Podle čeho vybrat elektrokolo – 4 základní typy, jejich výhody a nevýhody v kostce

Při výběru se můžeme řídit čtyřmi základními kategoriemi. Jedná se o kola městská, skládací, horská a krosová. Uvědomte si, že jde o kombinaci šlapek a elektromotoru. Bez šlapání zkrátka nikam nedojedete. Naopak díky pohonu vyjedete i kopec, na který byste si jinak netroufli.

Městská (touringová)

+ Výhodou je jejich nízká hmotnost a snadná ovladatelnost. Mají praktické osvětlení, blatníky a ochranný kryt na řetězu, díky kterému můžete na kolo sednout v civilních šatech. Vyrábí se v dámské i pánské verzi. Pohodlná.

– Jelikož jsou určeny na asfaltové a zpevněné cesty, nejsou vyráběny z tak pevných materiálů.

Skládací

+ Jsou skladná a dobře se přenášejí. Vejdou se do kufru auta, do malého bytu, karavanu, tramvaje či vlaku.

– Nejsou vhodná na delší vzdálenosti. Jsou těžší než klasická městská.

Horská (MTB)

+ Vyznačují se vysokou odolností. Jsou vybaveny pomocnými mechanismy pro jízdu v lehkém až náročném rozmanitém terénu. Můžete si volit rychlosti pomocí přehazovačky.

– Vyšší hmotnost a cena.

Krosové (trekové)

+ Jsou nejvíce univerzální a dostatečně odolná. Vyznačují se dlouhým dojezdem na silnicích a cyklostezkách.

– Vysoká cena.

Silniční

+ Lehká kola určená pro sportovní jízdu na silnicích.

– Minimální sériová výroba, především zakázková a s tím spojená vysoká cena.

Maximální dojezd

Délka dojezdové vzdálenosti závisí na zvoleném terénu, konstrukci kola a stylu jízdy. Na jedno dobití můžete urazit 30 – 200 kilometrů, přičemž městská a skládací kola, na která se pro jejich popularitu zaměřit i samotný Uber, mají obecně nižší dojezd než krosová a horská.

Elektromotor vzadu nebo uprostřed?

Konstrukční možnosti umístění motoru jsou tři. Pohon na zadním kole nebo takzvaný středový, který je usazený ve středu kola. Motor na předním kole je sice nejlevnější variantou, ale dnes se již prakticky nevyrábí.

Pohon vzadu

Nejčastější možnost díky nejlepšímu poměru jízdních vlastností a ceny. Jsou vhodné pro mírnější terén a s výkonem okolo 250W ideální volba do městského provozu.

Středový pohon

Z pohledu jízdních vlastností se jedná o nejlepší možné umístění. Je úspornější, efektivnější a poskytuje vyšší dojezdovou vzdálenost. Využívá se především u dražších horských kol.

Základní fakta o bateriích a 3 typy umístění

Hlavním typem baterie používané pro pohon jsou lithiové. Poskytují elektrokolům dobrý poměr ceny, váhy, životnosti a výdrže. Nemají paměťový efekt a můžete je tedy nabíjet opakovaně a kdykoliv. Doba nabití je mezi 2-4 hodinami. Počítejte s tím, že s jednou baterií najedete přibližně 20 000 kilometrů a 500 – 1000 ji nabijete. Novou baterii budete muset pořídit za 4 – 8 let a její cena odpovídá přibližně třetině ceny nového kola, přičemž standartní městské elektrokolo pořídíte od 20 000 korun výš. Vybírejte baterie, který mají takzvané BMS – elektronickou ochranu.

Rámová

Nejoptimálnější umístění v místě, kam se tradičně umisťuje lahev na vodu. Poskytuje vyvážené těžiště a neruší přirozený kompaktní design a geometrii. Poskytuje nižší kapacitu a omezuje možnosti úložného prostoru.

Nosičová

Ideální možnost pro městská a cestovní kola. Nosič nad baterií lze použít na upevnění košíku či brašny, aniž by se snížila snadná manipulace při vyjímání baterie. Nevýhodou je snížená ovladatelnost.

Za sedlovou tyčí

Nejčastější možnost umístění pro městská a skládací kola. Nenarušuje těžiště, které je nízko a podporuje tak celkovou stabilitu. Ladí s kompaktním designem kola, tak jak jsme zvyklí. Mínusem je nutnost prodloužení řetězu a pouze jeden převodník.

Nezapomeňte dobře zvolit velikost rámu a ovládací panel.

Zásadním kritériem, které ovlivňuje prožitek z jízdy je vhodně zvolená velikost rámu. Najděte si čas a ochotného prodejce, který má zkušenosti a pomůže vám vybrat velikost kola přímo na tělo.

Přehledný a funkční ovládací panel by měl informovat jezdce o stavu baterie a pomoci, kterou elektromotor aktuálně poskytuje. Většinou si můžete volit 3-5 úrovní účinnosti pohonu. Můžete mít také pod kontrolou počet ujetých kilometrů nebo trvání jízdy.

Pořídit si e-kolo není nic složitého. Je třeba pouze zvážit výše uvedené informace a definovat si za jakým účelem, do jakého terénu a jaké vlastnosti jsou pro vás primární. Teď už víte, že je důležité zvolit správný typ kola, umístění pohonu a baterie. Uděláte jedině dobře, pokud se při výběru poradíte se zkušeným prodejcem. Líbí se vám představa jízdy na elektrokole do práce nebo do přírody? Budeme rádi, když se s námi v komentářích podělíte o váš názor na tento ekologický, praktický dopravní prostředek, na který nepotřebujete řidičák.

Slavomír Dušek